Recepty

Výživa školopovinných detí

Výživa detí to nie je to len menšia porcia dospelého človeka. Vyplýva to z faktu, že organizmus dieťaťa sa vyvíja fyzicky aj psychicky. Na tento búrlivý vývoj potrebuje mať k dispozícii kvalitné stavebné látky a dostatočnú energiu.

Základnou stavebnou látkou sú bielkoviny.

Zdrojom sú mlieko a mliečne výrobky, ktoré navyše zabezpečujú až 55% potreby vápnika nevyhnutného pre rast a kvalitu kostry a zubov. Preto ich zaraďujeme denne do jedálneho lístka detí. Kvalitné bielkoviny poskytujú tiež ryby, vajcia, strukoviny a mäso. Preferujeme mäso z hydiny, morky a striedame s chudým hovädzím.

Mäso obsahuje dôležité esenciálne aminokyseliny lyzín, arginín a histidín, vitamíny B, vrátane B12 a minerálne látky železo, zinok, horčík, fosfor, vápnik, či stopové prvky selén, meď, chróm i jód, ktoré zabezpečujú mnohé metabolické pochody.

Ak chceme aby dieťa dobre prosperovalo nie len po telesnej ale aj po duševnej stránke, musíme pre činnosť a regeneráciu mozgu zabezpečiť pravidelný prísun živín. Základnou potravou pre mozog sú kvalitné tuky.

Esenciálne mastné kyseliny, okrem iných benefitov zlepšujú pamäť, koncentráciu a koordináciu. Komunikáciu medzi nervovými bunkami mozgu zabezpečujú dve mastné kyseliny – DHA a EPA ktoré sa nachádzajú v rybách, rybom tuku a morských produktoch.

Konzumácia rýb 1 krát v týždni by mala byť samozrejmosťou a to nielen z dôvodu činnosti mozgu, ale aj z pohľadu prevencie civilizačných ochorení. Ak deti odmietajú ryby snažíme sa zabezpečiť príjem uvedených mastných kyselín inou formou, napr. konzumáciou rastlinných tukov typu Rama Idea, s obsahom DHA a EPA.

Priamym energetickým zdrojom je glukóza v krvi a pokles jej hladiny z dôvodu nepravidelného stravovania, dlhých prestávok medzi jedlami sa prejaví malátnosťou, nesústredenosťou, sťaženou percipáciou nových informácií, zvýšenou podráždenosťou, až bolesťami hlavy.

Rozloženie stravy treba prispôsobiť pedagogickému procesu, ktorý v dopoludňajších hodinách vyžaduje vysokú psychickú aktivitu. Kvalitné raňajky majú svoje opodstatnenie.

3-4 porcie ovocia a 3-4 porcie zeleniny, to je odporúčané množstvo, ktoré by mali deti denne zjesť. Ovocie a zelenina obsahuje vlákninu a hlavne ochranné antioxidačné látky karotenoidy, lykopén, flavonoidy, vitamíny, minerálne látky.

Ochranný benefit majú aj celozrnné obiloviny a strukoviny. Preto uprednostňujeme tmavé druhy pekárenských výrobkov, ovsené či kukuričné vločky, a tiež menej tradičné strukoviny – sója, cícer, bôb… Pri stravovaní detí je dôležité nie len čo jedia, ale aj ako a kedy jedia.

Základom správnej výživy je optimálny stravovací režim, teda počet denných jedál, pravidelná doba ich podávania, vzájomná proporcionalita, vyváženosť v množstve a kvalite. Optimálne rozloženie stravy v priebehu dňa je: raňajky 20%, desiata 10%, obed 35%, olovrant 10%, večera 25% z celodenného príjmu energie a živín.

Na raňajky a desiatu sú vhodné rôzne nátierky z rastlinných tukov, alebo na báze tvarohu, ktoré spolu s celozrným pečivom a čerstvou zeleninou zabezpečia dostatok kvalitných živín a energie na dopoludňajšie pracovné úlohy. Tento stravovací stereotyp má veľký význam a je potrebné ho učiť už od detstva.

Nedostatočný a nepravidelný príjem stravy totiž brzdí činnosť mozgovej kôry, narušuje činnosť tráviacich žliaz, ktoré znížia vylučovanie štiav potrebných na trávenie, dostaví sa nechutenstvo, zníži sa využiteľnosť prijatých živín.

Pri dlhšom nepravidelnom stravovacom rytme sa môžu dostaviť aj vážnejšie zdravotné následky, deficit dôležitých živín či nastupujúca obezita.

Nepravidelné stravovanie, keď dennú dávku, hoci aj menšiu, dieťa skonzumuje v jednej – dvoch porciách, je často príčinou priberania na hmotnosti. Organizmus totiž reaguje na nepravidelný prísun energie a živín stresovo a robí si prednostne tukové rezervy.

Pretože jedlo vnímame komplexne všetkými zmyslami, musí byť chuť, vôňa, konzistencia a farba jedla vhodne zladená a vkusne upravená. Takto podmienená reflexná činnosť vyššej nervovej sústavy, prispieva k správnemu tráveniu a využitiu živín v prospech zdravia.

Kategorie:

Recepty

© 2022 iVarenie.sk | Nakódoval Leoš Lang