Vitamín E

Vitamíny sú organické látky, dôležité pre fungovanie ľudského organizmu. Pomáhajú udržiavať rovnováhu metabolizmu v tele, sú nevyhnutné pre správnu funkciu orgánov, tkanív, svoj význam majú aj pri reprodukcii a raste. Medzi vitamíny rozpustné v tukoch patrí aj vitamín E.

Vitamín E – tokoferol – patrí spolu s vitamínom C k najlepšie prebádaným vitamínom. Jeho odporúčaná denná dávka (7-10 mg) je vzhľadom k jeho častému výskytu pomerné jednoduché pokryť.

Vo veľkej miere ho obsahujú rastlinné tuky a oleje (slnečnicový, sójový), ďalej semená, orechy, strukoviny a niektoré druhy ovocia a zeleniny (napríklad maliny, avokádo, paprika či špargľa).

Bohaté na vitamín E sú taktiež pšeničné klíčky, vaječný žĺtok a celozrnné cereálie. Na pokrytie odporúčaného množstva cca 7 mg deťom postačí jedna lyžica slnečnicového alebo sójového oleja, 100 g strukovín (predovšetkým sójových bôbov a hrachu) alebo dve lyžice mandlí (30 g).

Spolu s vitamínom C je veľmi dôležitým antioxidandom. To znamená, že pomáha v boji voľným radikálom, vznikajúcim pri spracovaní kyslíka v tkanivách.

Voľné radikály majú za následok napríklad zrýchlené starnutie pleti alebo nižšiu obranyschopnosť voči niektorým chorobám.

Antioxidanty tieto voľné radikály z tela odvádzajú, a tým prispievajú k oddialeniu prejavov starnutia a k posilneniu imunitného systému. Vitamín E je taktiež účinným pomocníkom v prevencii srdcovo – cievnych ochorení.

Činnosť vitamínu E podporuje vitamín C a selén. Zamrazené alebo konzervované potraviny či dlhodobé skladovanie množstvo vitamínu E v potravinách znižuje. Narúša ho taktiež teplota alebo kyslík a vysoké dávky železa, medi a horčíka.

  • Nedostatok vitamínu E môžeme na prvý pohľad spoznať podľa zvädnutej a suchej kože, ľahkej tvorby modrín či rýchlo prichádzajúcej únavy. Vedie však i k neurologickým problémom, únave a celkovej vyčerpanosti, alebo dokonca k rozpadu červených krviniek.
  • Nadbytok vitamínu nemá síce zrejme žiadne toxické účinky, môže sa však prejavovať častejším výskytom infekcií či bolesťami hlavy a obmedzovať využívanie vitamínu K.