Vitamíny rozpustné v tukoch

Medzi vitamíny rozpustné v tukoch patria vitamíny A, D, E a K. Ich príjem je pre správne fungovanie (nielen) detského organizmu dôležitý – podieľajú sa na metabolizme bielkovín, tukov a sacharidov, prispievajú k odolnosti voči chorobám.

Z týchto vitamínov si dokáže naše telo vytvoriť z malej časti iba vitamíny D a K. Ostatné vitamíny získame len zo stravy. Vitamíny A, D, E a K sú rozpustné v tukoch, preto by mali byť automatickou súčasťou zdravej detskej stravy kvalitné rastlinné tuky a oleje, rybí tuk, orechy a pod.

Tým bude zaručený ich dostatočný príjem. Nedostatok vitamínov môže mať u detí ďaleko horšie následky vzhľadom k tomu, že rastú a ich organizmus sa ešte len vyvíja.

Je dôležité dbať na to, aby sme deťom dodávali vitamíny v správnom množstve, aby nedošlo k ich nedostatku, alebo naopak nadbytku. Oba stavy nie sú pre detský organizmus vhodné a môžu ich sprevádzať vážne zdravotné problémy.

Konzumáciu vitamínov má väčšina ľudí spojenú s možnosťou ich nedostatku – hypovitaminózou, alebo úplným dlhodobým nedostatkom – avitaminózou.

Tie môžu nastať ako v dôsledku nedostatočnej výživy (vegánska či inak jednostranne orientovaná výživa), tak aj pri niektorých ochoreniach, pri ktorých dochádza k nedostatočnému vstrebávaniu vitamínov a ďalších látok v tráviacom systéme (napríklad celiakia) či po odstránení čreva.

Táto skupina vitamínov sa v tukoch nielen rozpúšťa, ale môže sa v nich aj ukladať (tzn. aj v telesnom tuku) a ich nadbytok sa z tela vylučuje ťažšie, ako pri vitamínoch rozpustných vo vode.

Tie môže telo vylúčiť močom. V prípade nadbytku vitamínov rozpustných v tukoch však môže dôjsť aj i k „predávkovaniu“ – hypervitaminóze.

Vitamínové preparáty – kedy áno a kedy nie?

Nedostatok vitamínov môže spôsobiť buď ich nízky príjem alebo vyššia spotreba. Nízky príjem vitamínov sa vyskytuje u podvyživených detí, pri jednostrannej strave (veganská strava a pod.), poruchách vstrebávania a trávenia (mukoviscidóza, celiakia) či pri znížení vstrebávacej plochy tráviaceho systému (napríklad po operácii čriev).

Vyšší príjem vitamínov je nutný pri rekonvalescencii po akútnych ochoreniach, chronických ochoreniach, v rannom veku či dospievaní.

Riziko predávkovania vzniká pri kombinácii niekoľkých vitamínových preparátov podľa laickej predstavy „čím viac, tým lepšie“, alebo pri nerešpektovaní predpísaného či odporučeného dávkovania.

Pri multivitamínových preparátoch je navyše nutné vziať do úvahy, že naše telo málokedy potrebuje dopĺňať všetky vitamíny vo vysokých dávkach súčasne.

Zdravé dieťa, ktoré dostáva pestrú a vyváženú stravu, bohatú na všetky základné živiny, nemusí žiadne vitamínové preparáty dostávať. U dieťaťa so zdravotnými problémami je vhodné podávať vitamínové preparáty iba po konzultácii s ošetrujúcim lekárom.

Skutočnosť a mýty o vitamínových preparátoch

  • Podávanie vitamínov ako prevencia kardiovaskulárnych chorôb nemá preukázateľný pozitívny efekt.
  • Nebolo preukázané, že by podávanie vitamínov znížilo výskyt bežných a opakujúcich sa ochorení u detí.
  • Podávanie vitamínov u športovcov nemá pozitívny vplyv na výkonnosť.
  • Podávanie multivitamínového preparátu s presne definovaným zložením, ktoré zodpovedá odporúčaným denným dávkam, neprináša žiadne riziká. Nebolo však preukázané, že by prinášalo výhody.

Obohatené potraviny

Veľmi dôležitá pre zdravý vývoj detského organizmu je pestrá a vyvážená strava, ktorá obsahuje ovocie, zeleninu, mliečne výrobky, chudé mäso, vajcia, ryby, strukoviny a u väčších detí taktiež celozrnné pečivo a cereálie.

Ak na takéto stravovanie rodičia dbajú, mali by deti mať zaistený prísun všetkých dôležitých látok, podstatných pre ich zdravý vývoj. Nie vždy sa však podarí rodičom aj pri ich najväčšej snahe príjem všetkých potrebných vitamínov stravou pokryť.

Vhodným riešením sú potom potraviny obohatené o niektoré vitamíny či iné zdraviu prospešné látky, napr. rastlinné tuky, kyslé mliečne výrobky či cereálie.

Záver

Či už sa môže zdať, že väčšinu vitamínov rozpustných v tukoch musíme hravo prijímať v dostatočnom množstve, nemusí to vždy tak byť.

U detí síce vitamíny neplnia v tele nijako zásadne odlišné funkcie, ale nakoľko stále rastú a ich telo sa ešte len vyvíja, môže mať nedostatok týchto životne dôležitých látok podstatne horšie následky.

Skúste sa zamyslieť, koľko Vaše dieťa zje za týždeň strukovín, rýb či zeleniny a koľkokrát použijete na prípravu jedla kvalitný rastlinný olej? Ak nemáte istotu, že všetky pre život nevyhnutné látky deťom dávate v dostatočnom množstve, môžete zvoliť potraviny, ktoré sú obohatené o vitamíny a ďalšie prospešné látky.