Vitamín D

Vitamín D

Podstatné množstvo vitamínu D si dokáže naše telo vytvoriť kontaktom slnečného žiarenia s pokožkou. Na pokrytie potrebnej dávky stačí vystaviť slnku tvár a paže trikrát týždenne približne 15 minút.

Záleží však i na farbe pokožky – ľudia so svetlejšou pleťou môžu využiť až 70 percent slnečného žiarenia, zatiaľ čo tí s tmavšou farbou iba medzi 3 a 30 percent.

Napriek tomu, že v našich zemepisných šírkach nie je celoročné slnečné žiarenie dostatočné a väčšinou ani nie sme na slnku dostatočne dlho, je potrebné vitamín D doplňovať aj zo stravy. Odporúčaná denná dávka vitamínu D na deň zodpovedá približne 400-800 m. j.

Kde nájdeme vitamín D

Keďže ide o vitamín rozpustný v tukoch, nájdeme ho v najväčšom množstve práve v niektorých tukoch a potravinách, ktoré tieto tuky obsahujú – predovšetkým v rybom oleji a tučných rybách, treščej pečeni, žĺtku, mlieku a mliečnych výrobkoch.

Nie všetci tieto potraviny jedia v dostatočnom množstve (predovšetkým ryby), je možné vitamín D získavať aj z obohatených potravín (napríklad rastlinného tuku alebo cereálií).

Vitamín D je nevyhnutný pre správne využívanie vápnika v tele, a tým aj pre tvorbu a funkciu kostí. U detí by preto nemal v žiadnom prípade chýbať. Pri jeho nedostatku hrozí, že kosti budú rásť nesprávne, budú mäkké alebo sa budú ľahko lámať.

Dostatočný prísun vitamínu D je taktiež súčasťou prevencie rozvoja osteoporózy v dospelosti a súčasťou niektorých hormónov. Pomáha zvyšovať obranyschopnosť organizmu.

Vstrebávanie vitamínu D uľahčujú tuky a oleje v potravinách a pokrmoch. Naopak lieky na zníženie hladiny cholesterolu jeho vstrebávanie spomaľujú. Tým, že je vitamín D aktivovaný slnečným žiarením, narúša vstrebávanie znečistené životné prostredie.

Nedostatok vitamínu D sa prejavuje nedostatočnou mineralizáciou a nesprávnym vývojom kostí, krivicou u detí, častejšími problémami zubov alebo ich vypadávaním, poruchami nervov, kŕčmi alebo celkovou svalovou slabosťou.

Nadbytok vitamínu D, rovnako ako v prípade vitamínu A, hrozí predovšetkým pri nesprávnom užívaní vitamínových preparátov. Prejavovať sa môže nechutenstvom, bolesťami hlavy, problémami s ľadvinami alebo ukladaním vápnika aj do vnútorných orgánov.