Recepty

Dospievajúci od 15 do 18 rokov, ako ich správne stravovať?

Jedálny lístok dospievajúcich sa už nemusí výrazne líšiť od jedálneho lístka dospelých.

Rozhodne by mali i naďalej dbať na zásady zdravej výživy, aby ich strava bola pravidelná, bez zbytočne veľkého množstva jednoduchých sacharidov a tukov s nevhodným zložením. Mnoho dievčat v tomto veku (ale aj mladších) drží rôzne diéty, pričom ich hmotnosť nie je vysoká.

Tým sa vystavujú riziku najrôznejších ťažkostí (podváha, rýchle a časté výkyvy hmotnosti, anorexia, strata menštruácie a pod.), ktoré sú spôsobené nedostatkom energie a dôležitých živín.

Pretože i v tomto období života deti stále rastú a ich organizmus sa vyvíja, mali by jesť dostatočne pestrú stravu bohatú na vitamíny a minerálne látky.

  • Množstvo vlákniny už v podstate zodpovedá hodnote odporúčanej dospelým, môžu teda bez obáv jesť prevažne celozrnné pečivo a ďalšie celozrnné výrobky.
  • Pretože sú „skoro dospelí“, mal by byť ich jedálny lístok stále viac zameraný na prevenciu najrôznejších ochorení (napr. srdcovocievnych chorôb).

Jedálny lístok:

Raňajky:Biely jogurt s müsli a ovocím. Grahamový rožok. Čaj.
Desiata:Chlieb obložený vareným vajcom, syrom a zeleninou. Zriedený broskyňový džús.
Obed:Rajčinová polievka. Kung-pao s ryžou. Čaj.
Olovrant:Pletenka s rastlinným tukom a šunkou. Mrkva.
Večera:Balkánsky šalát s pečivom. Švédsky čaj.

Kategorie:

Recepty

© 2022 iVarenie.sk | Nakódoval Leoš Lang