Magazín

Pitím k zdraviu

Sú deti, ktoré by pili stále a tie, ktoré by si najradšej logli dvakrát denne, a to len sladkého bublinkového nápoja s obrázkom. Tie prvé deti sú vo výhode, tie druhé by sme k optimálnemu pitnému režimu mali priviesť láskavou formou.

Aj medzi dospelými nájdeme takých, ktorí napriek znalostiam o potrebe vody pre ľudský organizmus vypijú nanajvýš liter tekutín denne, aj to vrátane štyroch šálok kávy.

Niekedy je to naozaj ťažké dohodnúť sa s deťmi, ktoré nepociťujú smäd.

Najlepšie sú na tom bábätká, do šiestich mesiacov im optimálnu dávku tekutín zabezpečuje materské mlieko, pričom niektorí odborníci zastávajú názor, že sa bez fľaše s vodou alebo čajom zaobídu aj kojené deti do 10 či 12 mesiacov.

Potom už však pitné prázdniny končia. Ročné dieťa by malo vypiť približne dva decilitre vody denne. Batoľatá však potrebujú 1,5 litra vody, pri vysokých teplotách aj viac!

Úloha nesplniteľná aj pre mnohých dospelých ľudí. Detský organizmus má vyššiu potrebu tekutín, pretože je tvorený väčším podielom vody ako telo dospelého človeka. Množstvo tekutín pre dieťa závisí od jeho veku a telesnej hmotnosti.

Platí, že čím menšie dieťa, tým viac tekutín na jeden kilogram svojej váhy potrebuje. Do uvedenej požiadavky sa započítavajú aj v polievky, ovocie a zelenina, ktoré obsahujú detské kaše.

Viac škody ako úžitku môžu napáchať nápoje síce veľmi chutné, ale nezdravé, ku ktorým patria presladené malinovky, koly, tonik a pod.

Menej tekutín, horší prospech

Slabý nedostatok tekutín v tele môže mať podľa odborníkov veľmi negatívny dosah na ľudský organizmus. Okrem ochorenia ľadvín, či dokonca celkového kolapsu, sa nedodržiavanie pitného režimu veľakrát premietne do správania, pozornosti a únavy.

Jana Lukešová, matka sedemročného prváčika Tadeáša, hovorí: „Syn mal v škole obrovské výkyvy. Niekedy bol ako drak, plný energie a elánu, inokedy zaspával v lavici a v texte vynechával všetky čiarky a mäkčene.

Všimla som si, že je jeho labilita priamo úmerná vypitej či nevypitej fľaši s čajom. Keď prišiel s čajom na dne, prípadne s úplne prázdnou fľašou, mala som pocit, že je všetko v poriadku.

Keď som však videla, že si za celý deň sotva odpil, bolo mi jasné, že v zošite je dvojka alebo trojka, že si zabudol v triede šlabikár a vôbec netuší, aké má domáce úlohy.“ Že je to trochu nadsadené? Možno.

Odborníčka na výživu tvrdí: „V podstate je to tak. Deti sú bez dostatku tekutín unavené, ťažšie sa sústreďujú, bolí ich hlava a nedávajú pozor na vyučovaní. Z tohto dôvodu si aj podstatne menej zapamätajú a vplyv na ich školské výsledky to bude mať skôr negatívny.“

Klasický problém školákov často vzniká už pri raňajkách. Odborné prieskumy dokazujú, že až 40 % detí neraňajkuje, čo je veľmi nežiaduci jav. Rodičia by mali dbať aspoň na to, aby deti mali so sebou dostatok tekutín do školy.

Medzi odporúčané nápoje patrí voda, ovocné čaje, riedené ovocné šťavy, v prípade žiakov je možné doplniť minerálkou, ktorú je však nutné striedať s inými tekutinami. V každom prípade je prínosné dohliadnuť na priebežné dopĺňanie tekutín v priebehu celého dňa.

Takzvané nárazové pitie, kedy deti nemajú čas napiť sa ráno ani dopoludnia, ale večer vypijú napríklad pol litra jahodového kokteilu a dva poháre šťavy, nie je ideálnym stavom.

Odborníčka na výživu hovorí: „Určite to nie je dobré. Z krátkodobého hľadiska si totiž nárazovým pitím väčšieho množstva zaplníme žalúdok a môže nám byť ťažko. Z dlhodobejšieho hľadiska potom zákonite chýbajú telu tekutiny v dopoludňajších hodinách, deti môžu byť unavené, trpieť bolesťami hlavy, zápchou a podobne.“

Prečo je dôležité pravidelne piť?

Tekutiny sú pre ľudské telo nenahraditeľné. Tvoria vhodné prostredie pre metabolické činnosti, rozpúšťa sa v nich väčšina živín, zvýšeným potením pri športe alebo v horúcom prostredí prispievajú k tepelnej rovnováhe, dodávajú tkanivám kyslík a ďalšie potrebné látky.

Pôsobia priaznivo pri tráviacich procesoch, odvádzajú škodliviny metabolizmu močom. Dostatok či absenciu vody v tele je možné zistiť podľa množstva alebo zafarbenia moču, kedy tmavá farba moču signalizuje nedostatok tekutín.

Dieťa by sa malo čo najskôr naučiť, že pije pre svoje zdravie, nie iba preto, aby zahnalo smäd. Smädom už telo vysiela SOS signál, čo znamená, že piť by sme mali skôr ako pocítime smäd.

Aké tekutiny piť?

  • primerane teplé (asi 20-25 stupňov Celzia)
  • neodporúča sa ani pitie chladených nápojov v lete a horúcich v zime
  • základ pitného režimu by mala tvoriť neperlivá stolová voda
  • bez problémov môžeme dieťaťu podávať aj vodu z vodovodu alebo z vlastnej studne pokiaľ je nezávadná
  • pre deti je vhodný aj ovocný sirup, dostatočne zriedený vodou (nie príliš sladký)
  • denný príjem tekutín môžu vhodne taktiež doplniť ovocné čaje, ktoré nie je nutné vzhľadom na chuť príliš sladiť. Pokiaľ sú deti na sladkú chuť zvyknuté, môžeme byť čaj osladený napríklad medom alebo ovocným sirupom

Niektoré deti milujú bublinkové nápoje. To sa však všeobecne neodporúča. Prečo sú bublinky také škodlivé? Bublinky (CO2, oxid uhličitý) môže spôsobovať nafukovanie, tlak či bolesti brucha. Väčšie množstvo môže viesť k prekysleniu žalúdka.

Samotné bublinky navyše prekrvujú sliznicu úst, čím nadobúdame pocit, že nemáme smäd. Môže sa tak stať, že naše telo bude trpieť nedostatkom tekutín.

Sú deti, ktoré sú za celé popoludnie ochotné vypiť iba pol pohára vody, ale s chuťou vypijú dve detské sladké malinovky. Môžeme byť radi aspoň za to?

Na trhu sú aj nápoje, ktoré obsahujú minimálne množstvo cukru, alebo sú vyrobené zo 100 percentného ovocia alebo zeleniny. Také nápoje môžeme deťom odporučiť.

Väčším problémom sú však presladené farebné malinovky, ktoré môžu mať obsah cukrov aj päťnásobne vyšší. Takéto nápoje by sa v pitnom režime detí objavovať nemali.

Kategorie:

Magazín

© 2022 iVarenie.sk | Nakódoval Leoš Lang