Každé desiate dieťa raňajkuje sladkosti

Porekadlo „zlý začiatok, dobrý koniec“ pôsobí síce povzbudivo, ale do stravovacieho režimu detí sa nehodí ani najmenej. Zdá sa, že sa to učia aj matky. Podľa najnovšieho prieskumu združenia Výživa detí podáva svojim deťom pravidelne raňajky 84 percent z nich. Nikdy neraňajkujú iba 4 percentá detí.

Najčastejšie sa v rannom menu detí objavuje obložené pečivo (38 %), ktoré dve tretiny matiek pripravujú aj na desiatu. Na druhom mieste sú cereálie alebo müsli s mliekom (26 %).

Približne rovnako obľúbené sú aj mliečne raňajky vo forme jogurtu alebo mliečnych dezertov (23 %). Každé desiate dieťa jedáva sladké raňajky typu croissant, koláč a podobne.

Mamičky, ktoré na raňajky deťom pripravujú pečivo, ho najčastejšie natierajú maslom (42 %), tretina mamičiek preferuje margaríny (rastlinné nátierky), 13 % používa používa nátierkové maslá a necelá desatina tavené syry. Názory matiek na to, ktoré z týchto nátierok sú zdravé, sa však rôznia.

Tavené syry a nátierkové maslá asociujú matkám najmenej zdravý druh nátierok. Na opačnom póle sa nachádzajú čerstvé syry a maslo. Margaríny považuje polovica matiek za veľmi zdravé, druhá polovica si myslí pravý opak. Čo na to vraví odborník?

„Tak ako pre dospelý, aj pre detský organizmus platí, že niet nad pestrú stravu, takže nátierky je vhodné striedať, ideálne je pripravovať ich doma, aby neobsahovali konzervačné látky alebo farbivá,“ hovorí MUDr. Martina Sojková, detská lekárka zo združenia Výživa detí.

Čerstvý syr alebo tvaroh je veľmi dobrou voľbou vzhľadom na obsah kvalitných bielkovín a dobrú stráviteľnosť. Pozor si však treba dať na lacnejšie výrobky, kde môže obsah vody prevyšovať množstvo syra.

„Vhodné je aj maslo, ktoré môžeme striedať s kvalitným margarínom z rastlinných olejov, obsahujúcim zdraviu prospešné nenasýtené mastné kyseliny. Takými sú napríklad omega-3, ktoré prospievajú zdravému vývinu a fungovaniu mozgu,“ vysvetľuje MUDr. Sojková. 

Podľa odborníkov by si deti, ale najmä matky, ktoré im raňajky pripravujú, mali dať väčší pozor na prísun cukrov.

„Deťom sladkosti nemôžeme úplne zakázať, pri dostatku pohybu ich dokážu spáliť. Je to ale otázka kvality, množstva a tiež načasovania. Volíme radšej pomaly sa uvoľňujúce sacharidy, nie viac ako raz denne a radšej v doobedňajších hodinách ako večer.

Väčšie deti, ktoré majú menej pohybu a rastú pomalšie, ako aj obézne deti, by mali samozrejme sladkosti obmedziť. Tiež je vhodné učiť deti na prirodzenú chuť potravín bez dosládzania, napríklad biely jogurt, cereálie, pitnú vodu,“ radí MUDr. Sojková.