Sladkosti

Výraznou zložkou bežne dostupných sladkostí je biely cukor. No rafinovaný klasický cukor, cukor z cukrovej repy, je pre nás veľmi škodlivý.

Správa sa v tele ako voľný radikál a ničí bunky. Dokonca by sme mohli povedať, že cukor sa v našom tele správa ako kyselina a je zlodejom vápnika.

Dôsledok je obezita, ochorenie srdca alebo obehovej sústavy, môžu sa premnožiť kvasinky, plesne, migréna či alergia, nervozita, únava, slabosť, depresie, neplodnosť.

Zdravší cukor

Najzdravšou náhradou repného cukru a sladkostí je čerstvé ovocie, v ktorom je obsiahnutý ovocný cukor, fruktóza, v hrozne glukóza. Zaženie chuť na sladké a nemá pre detské telo také škodlivé účinky. V čerstvom ovocí je veľa vitamínov, ktoré deťom prospievajú.

Na prisladenie jedál a dezertov môžeme použiť ovocné šťavy, napr. hroznovú, jablkovú, ananásovú v čerstvom stave alebo ako mrazené koncentráty. Vhodné je aj sušené ovocie, napr. hrozienka, datle, figy, ananás, mango.

Ako ďalší ekvivalent cukru sa môžu použiť prírodné melasové sirupy, z ktorých u nás je najznámejší javorový sirup, ale aj ryžový, jačmenný, jačmenno-kukuričný alebo datľový.

Ak už naozaj chceme použiť cukor napríklad pri pečení, siahnime radšej po hnedom cukre, ktorý obsahuje aj určité živiny ako napríklad železo, fosfor, vápnik, selén a sodík, vitamíny skupiny B.

Hnedý cukor sa vyrába zmiešaním melasového sirupu s purifikovaným (očisteným) cukrom. Veľa mamičiek používa ako náhradu cukru včelí med, na ktorý si však treba dať pozor, lebo môže byt silným alergénom a je veľmi agresívny na zubnú sklovinu.

O jeho zavedení do stravy sa treba poradiť s pediatrom. Rôzne synteticky vyrobené umelé sladidlá by nemali byť zastúpené v detskej strave.

Zdravá horká čokoláda

Milovníci horkej čokolády zistili, ako táto sladká vášeň dokáže zlepšiť náladu. Blahodarne však pôsobí aj na naše fyzické zdravie. Čokoláda, ktorá má vysoký, minimálne 70 % obsah kakaa, obsahuje unikátnu zložku – antioxidanty – a tie prinášajú nášmu telu mnohé zdravotné benefity.

Potraviny bohaté na flavonoidy, sú ako ovocie, zelenina, čaj, červené víno a čokoláda, majú blahodarný vplyv na kardiovaskulárny systém.

Čokoláda určite nie je slabosťou len detí, ale aj iných členov domácností. Viacero štúdií však dokazuje, že to s čokoládou nie je až také zlé. Obsahuje totiž veľa železa, horčíka, fosforu, draslíka a vitamíny B1 a B2, ktoré sú dôležité pre rast a vývoj dieťaťa. Aj tu však platí, všetko s mierou.