Voda a pitný režim. Piť, piť, piť – piť vodu!

Piť, piť, piť – piť vodu! Piť pravidelne, piť skôr ako sa dostaví pocit smädu, piť v menších dávkach sú princípy zdravého pitného režimu.

Výber nápojov súvisí s vekom, zdravotným stavom, životosprávou a pohybovou aktivitou dieťaťa. Základ každého pitného režimu by mala tvoriť neperlivá voda, nad ostatnými nápojmi podávanými deťom by rodičia mali premýšľať.

Mali by sa vyvarovať lacných malinoviek, ktoré síce mávajú príťažlivý obal a relatívne slušnú cenu, ale tejto cene bohužiaľ zodpovedá aj ich kvalita. Väčšinou sú sýtené a obsahujú veľa cukru, konzervačných látok, umelých farbív a sladidiel.

Veľká spotreba týchto nápojov môže viesť až k nadváhe a u geneticky disponovaných detí tiež k zvýšeniu hladiny tuku v krvi alebo cholesterolu v krvi.

Pre pitný režim detí nie je vhodné ani veľké množstvo minerálnej vody, silného čierneho čaju a kávy, bylinkové čaje, ktoré majú výrazné liečebné účinky, ovocné džúsy a šťavy s pridaným cukrom, konzervačnými látkami, umelými farbivami a samozrejme alkoholické nápoje.

Lepšie výsledky v škole

Tekutiny by deti mali prijímať pochopiteľne aj v škole. Ak im učitelia neumožnia piť v priebehu vyučovania, žiaci by sa mali napiť aspoň pred začiatkom každej vyučovacej hodiny.

Zatiaľ čo dospelým sa odporúča vypiť 2,5 – 3 litre tekutín denne, pre deti, najmä pre tie malé, by to bolo príliš. Množstvo tekutín odporúčané deťom závisí od veku a od hmotnosti dieťaťa. Koľko tekutín má vaše dieťa v priebehu dňa vypiť, môžete zistiť podľa tabuľky odporučeného príjmu tekutín a nižšie uvedeného príkladu:

Výber nápojov

Pitný režim detí by mal byť pokrytý najmä neperlivou stolovou vodou, ovocnými džúsmi alebo šťavami zriedenými vodou, ovocnými, zelenými alebo bylinkovými čajmi, slabým čiernym čajom alebo mliečnymi nápojmi.

minerálne vody: podľa niektorých odborníkov na zdravú výživu ľudia, ktorí nepracujú v horúcom prostredí či aktívne nešportujú, nemajú také veľké straty minerálnych látok, aby museli pravidelne piť minerálne vody.

Pokiaľ ich pijete a podávate ich aj svojim deťom, mali by ste sa riadiť nasledujúcimi dvoma pravidlami:

1) nech netvoria viac ako 1/3 z celkového denného pitného režimu

2) striedať rôzne druhy minerálnych vôd (pri pití jedného druhu minerálky môže ľahko dôjsť k nerovnováhe medzi minerálnymi látkami v tele).

alkoholické nápoje: alkohol by mal zostať naozaj záležitosťou iba dospelých, rodinné oslavy so staršími deťmi nevynímajúc. Alkohol deťom spôsobuje nezvratné poškodenie mozgových buniek, pečene a vedie ľahko k závislosti od alkoholu v dospelosti.

K čomu môže viesť nedostatok tekutín?

  • Bolesti hlavy
  • Únava
  • Zápcha
  • Dlhodobé ťažkosti s ľadvinami