Recepty

Delená strava

Tiež si dávate rok čo rok predsavzatie, že schudnete? Držíte všelijaké diéty, ale schudnúť sa Vám stále nedarí a pokiaľ áno, prichádza nevítaný jo-jo efekt? Ako však efektívne schudnúť?

Už bolo spomenuté, že hladovanie nie je pri potrebe zníženia hmotnosti žiadúce. Čoskoro kilogramy zasa naberiete, ak nie viac ako ste schudli.

Navyše dochádza k narušeniu spaľovania, organizmus sa pokúša prispôsobiť novej situácii a tým pádom nie je po diéte schopný spaľovať plné množstvo kalórií. Takže opäť dochádza k prírastku na váhe. Čo vy určite nechcete.

Pre znižovanie váhy je najdôležitejšia správna skladba stravy. Žiadne lieky, žiadna jednostranná strava.

Hayova delená strava

Vďačíme za to americkému lekárovi Howardu Hayovi, ktorý rozdelil potraviny do 2 skupín. A to na sacharidy a bielkoviny.

Tiež vedel, že telo sa skladá zo zásadotvorných a kyselinotvorných prvkov a správnou kombináciou kyselinotvorných a zásadotvorných potravín si sám vyliečil ťažké ochorenie obličiek.

Zásadotvorné potraviny – napríklad varená a surová zelenina a ovocie sú podľa pána Haya schopné neutralizovať kyseliny v našom tele a vyplaviť ich ľadvinami a črevami von. Zásadotvorných potravín by sme mali mať na dennom jedálničku 4x viac ako tých kyselinotvorných.

Kyselinotvorné potraviny – sú to všetky sacharidy a bielkoviny. Ak ich skonzumujeme veľa, organizmus sa prekyslí a telo potom nemôže správne vylučovať odpadové látky, ktoré chceme samozrejme dostať preč.

Hlavne nehladovať!

Asi každého napadne, že ak chce účinne a lacno schudnúť, je pre neho ideálne heslo : „Nejedz!“ To ale vôbe nevyrieši Váš problém. Ak si jedlo vedome odopierate, za chvíľu sa dostaví stres z hladu. Telo nebude chápať Vaše úmysly a bude zmätené.

Dôležité je veľa piť a samozrejme rozumne jesť. Potom nebude organizmus narušený. Napríklad veľa ľudí ráno neraňajkuje, pretože si myslí, že nie sú potrebné a len Vám dodáva „zbytočné“ kalórie navyše. To sú ale na omyle!

Ak si dopoludnia nedáte nejaké jedlo, telo v žiadnom prípade nezačne spaľovať. Bude si iba myslieť, že stále spíte. Preto sa bude udržiavať v kľude.

Pokiaľ si ráno nedáte raňajky, hlad Vás dostihne popoludní alebo v horšom prípade sa začnete prejedať večer. Na noc už veľa kalórií nepotrebujete, ráno sú však priamo nutnosťou pre celý deň.

Chemické procesy v našom tele

Všetko sa točí hlavne okolo toho, aby ste sa netrápili hladom. Telo totiž spracováva všetko jedlo pomocou žalúdočných štiav a pokiaľ prerušíme tento zabehnutý chod, dôjde k poruchám tráviaceho systému.

Spracovanie bielkovín – enzým, ktorý umožňuje spracovanie potravy na bielkoviny ako sú syry, mäso, ryby či vajcia sa nazýva pepsín, ktorý sa aktivuje v žalúdku. Bielkoviny začne rozkladať pôsobením kyseliny soľnej na malé stavebné prvky „peptidy“. Tieto potom vo väčšom množstve putujú do tenkého čreva.

Spracovanie sacharidov – je závisle na slabej fermentácii amylázy, ktorú do potravy dostávame už pri žuvaní. Spracováva sacharidy napríklad z chleba, obilia, zemiakov či cestovín. Pre trávenie sacharidov sa sa však v žalúdku nenachádza žiadny enzým, ako je to z spracovania bielkovín.

Niečo málo o trávení

Tenké črevo – tu sa koná hlavné trávenie potravy. Pritom musí črevo spolupracovať s pankreasom, pečeňou a žlčníkom.

Pankreas – produkuje inzulín, ktorý spôsobuje zníženie hladiny cukru v krvi a glukagón, ktorý naopak hladinu cukru v krvi zvyšuje. Ďalej pankreas produkuje enzýmy trypsín a chymotrypsín, ktoré štiepia bielkoviny na aminokyseliny, amylázu, ktorá štiepi sacharidy na jednoduché cukry a lipázu, ktorá štiepi tuky na glycerín.

Bez týchto enzýmov nie je trávenie vôbec možné. Pokiaľ kombinujete stravu nevhodne, preťažujete pankreas, ktorý v dôsledku toho nemôže v kľude tráviť potravu. Tým pádom môže dôjsť aj ku kvaseniu a hnilobe potravy vo vašom žalúdku.

Kategorie:

Recepty

© 2022 iVarenie.sk | Nakódoval Leoš Lang