Delená strava

Tiež si dávate rok čo rok predsavzatie, že schudnete? Držíte všelijaké diéty, ale schudnúť sa Vám stále nedarí a pokiaľ áno, prichádza nevítaný jo-jo efekt? Ako však efektívne schudnúť?

Už bolo spomenuté, že hladovanie nie je pri potrebe zníženia hmotnosti žiadúce. Čoskoro kilogramy zasa naberiete, ak nie viac ako ste schudli.

Navyše dochádza k narušeniu spaľovania, organizmus sa pokúša prispôsobiť novej situácii a tým pádom nie je po diéte schopný spaľovať plné množstvo kalórií. Takže opäť dochádza k prírastku na váhe. Čo vy určite nechcete.

Pre znižovanie váhy je najdôležitejšia správna skladba stravy. Žiadne lieky, žiadna jednostranná strava.

Hayova delená strava

hay-192x300-5932143

Vďačíme za to americkému lekárovi Howardu Hayovi, ktorý rozdelil potraviny do 2 skupín. A to na sacharidy a bielkoviny.

Tiež vedel, že telo sa skladá zo zásadotvorných a kyselinotvorných prvkov a správnou kombináciou kyselinotvorných a zásadotvorných potravín si sám vyliečil ťažké ochorenie obličiek.

Zásadotvorné potraviny – napríklad varená a surová zelenina a ovocie sú podľa pána Haya schopné neutralizovať kyseliny v našom tele a vyplaviť ich ľadvinami a črevami von. Zásadotvorných potravín by sme mali mať na dennom jedálničku 4x viac ako tých kyselinotvorných.

Kyselinotvorné potraviny – sú to všetky sacharidy a bielkoviny. Ak ich skonzumujeme veľa, organizmus sa prekyslí a telo potom nemôže správne vylučovať odpadové látky, ktoré chceme samozrejme dostať preč.

Hlavne nehladovať!

Asi každého napadne, že ak chce účinne a lacno schudnúť, je pre neho ideálne heslo : „Nejedz!“ To ale vôbe nevyrieši Váš problém. Ak si jedlo vedome odopierate, za chvíľu sa dostaví stres z hladu. Telo nebude chápať Vaše úmysly a bude zmätené.

Dôležité je veľa piť a samozrejme rozumne jesť. Potom nebude organizmus narušený. Napríklad veľa ľudí ráno neraňajkuje, pretože si myslí, že nie sú potrebné a len Vám dodáva „zbytočné“ kalórie navyše. To sú ale na omyle!

Ak si dopoludnia nedáte nejaké jedlo, telo v žiadnom prípade nezačne spaľovať. Bude si iba myslieť, že stále spíte. Preto sa bude udržiavať v kľude.

Pokiaľ si ráno nedáte raňajky, hlad Vás dostihne popoludní alebo v horšom prípade sa začnete prejedať večer. Na noc už veľa kalórií nepotrebujete, ráno sú však priamo nutnosťou pre celý deň.

Chemické procesy v našom tele

Všetko sa točí hlavne okolo toho, aby ste sa netrápili hladom. Telo totiž spracováva všetko jedlo pomocou žalúdočných štiav a pokiaľ prerušíme tento zabehnutý chod, dôjde k poruchám tráviaceho systému.

Spracovanie bielkovín – enzým, ktorý umožňuje spracovanie potravy na bielkoviny ako sú syry, mäso, ryby či vajcia sa nazýva pepsín, ktorý sa aktivuje v žalúdku. Bielkoviny začne rozkladať pôsobením kyseliny soľnej na malé stavebné prvky „peptidy“. Tieto potom vo väčšom množstve putujú do tenkého čreva.

Spracovanie sacharidov – je závisle na slabej fermentácii amylázy, ktorú do potravy dostávame už pri žuvaní. Spracováva sacharidy napríklad z chleba, obilia, zemiakov či cestovín. Pre trávenie sacharidov sa sa však v žalúdku nenachádza žiadny enzým, ako je to z spracovania bielkovín.

Niečo málo o trávení

Tenké črevo – tu sa koná hlavné trávenie potravy. Pritom musí črevo spolupracovať s pankreasom, pečeňou a žlčníkom.

Pankreas – produkuje inzulín, ktorý spôsobuje zníženie hladiny cukru v krvi a glukagón, ktorý naopak hladinu cukru v krvi zvyšuje. Ďalej pankreas produkuje enzýmy trypsín a chymotrypsín, ktoré štiepia bielkoviny na aminokyseliny, amylázu, ktorá štiepi sacharidy na jednoduché cukry a lipázu, ktorá štiepi tuky na glycerín.

Bez týchto enzýmov nie je trávenie vôbec možné. Pokiaľ kombinujete stravu nevhodne, preťažujete pankreas, ktorý v dôsledku toho nemôže v kľude tráviť potravu. Tým pádom môže dôjsť aj ku kvaseniu a hnilobe potravy vo vašom žalúdku.